Čelisti a Steven Spielberg, spojení, které před 45 lety vyvolalo doslova mánii. Obří úspěch filmu zrodil fenomén letních trháků a nastartoval kariéru jednoho z nejslavnějších režisérů všech dob.
Ta znepokojivá a neustále zrychlující hudba může za to, že i když prakticky není nic vidět, nebezpečí je přímo hmatatelné.
Fotogalerie
Pak z mořských hlubin zaútočí dravec, kterého vedou jenom instinkty. Netrvá to dlouho a není ho moc vidět, ale jeho řádění vyvolává divákům husí kůži už pětačtyřicet let.
Duel se žralokem
Bylo mu teprve šestadvacet let, když v kanceláři producentů Richarda D. Zanucka a Davida Browna objevil Steven Spielberg Čelisti, zatím nepublikovaný román Petra Benchleye. Dobrodružný příběh o lovu na lidožravého žraloka jej okamžitě uchvátil, stejně jako oba producenty.
V té době měl za sebou televizní snímek Duel (1971), v němž na opuštěné silnici tajemný řidič cisterny pronásleduje zoufalého obchodního cestujícího. Byla v tom jistá podobnost s Čelistmi - obluda pronásleduje obyčejného muže. A tak i producentům nabízel svojí vizi projektu.
Paradoxně to pak pro Spielberga představovalo problém a chtěl od filmu odejít, aby se nezaškatulkoval jako režisér toho kamionu a žraloka. Studio Universal ale mladého tvůrce nechtělo uvolnit z kontraktu a producent David Brown ho nakonec přemluvil se slovy: „Po Čelistech můžeš natočit jakýkoliv film budeš chtít." Spielbergovu budoucnost nemohl předznamenat lépe.
Bruce na scéně
Producenti si původně mysleli, že půjde vycvičit nějaký kamarádský Žralok bílý, ale odborníci je velice rychle vyvedli z omylu. Takže musela zaskočit umělá zvířata, celkem byly vyrobeny tři modely pro různé druhy záběrů. Jeden na detaily, další uměl hýbat hlavou zleva doprava a tak podobně. Všechny tři dostaly jméno Bruce.
Spielbergovi se Bruceové moc nelíbili, a tak se je snažil neukazovat moc často, dokonce se žralok poprvé naplno objeví až v 81. minutě. Dosáhl tím zajímavého efektu - neviděné zlo je tajemnější a hrozivější než to, které se objeví v plné kráse. Na zvýšení působivosti se také produkce snažila eliminovat všechno rudé, ať už jde o oblečení nebo předměty, aby pak těch pár stříkanců krve vyznělo o to víc.
Pokud se podíváte na fotky ze zákulisí do galerie, film trošku ztratí svoje kouzlo, protože některé technické postupy, které při sledování finálního výsledku vyvolávají husí kůži, jsou lehce úsměvné. Ale na druhé straně to dokazuje, jako moc je film magie a jak vynalézaví musí být muži a ženy za kamerou i před ní, aby dosáhli kýženého efektu.
Spielbergovo trauma
Natáčení, původně naplánováno na 55 dní, se nakonec protáhlo na 159 dní, rozpočet nabobtnal ze 4 milionů na 9, hercům bylo na moři špatně, scénář se psal za pochodu a o technických problémech s jednotlivými Bruci nebo kamerami při natáčení pod vodou už ani nemluvě.
Tohle všechno způsobilo, že mladý Steven Spielberg ještě pár let po natáčení trpěl posttraumatickou stresovou poruchou. Na natáčení to bylo ještě horší. „Seděl jsem celé hodiny sám v lodi a bojoval jsem s tím. Třásly se mi ruce, třásl jsem se celý," vzpomínal o dekády později pro magazín Entertainment Weekly.
Čelisti ale i přes různé potíže byly tím filmem, kterým opravdu prorazil a díky jeho úspěchu mohl natočit co chtěl. Tak, jak to předpovídal producent David Brown.