Legendární panenka Barbie patří mezi neslavnější ženy na světě. Je sice tu a tam umělá, ale její tvář obletěla všechny kontinenty světa. Její cesta na vrchol ale nebyla tak jednoduchá a někdy se dopustila pořádného přešlapu, který spustil vlnu kritiky.
Fotogalerie
Kdo by neznal blonďatou modrookou dívku, která vždy vypadá perfektně, má dobrou náladu, vynikající kariéru a zářivý úsměv? Přitom jeden ze zakladatelů dnešního impéria Mattel v úspěch plastové krásky ze začátku nevěřil. Manželé Ruth a Elliot Handlerovi se ve čtyřicátých letech věnovali výrobě dřevěných rámů na obrazy a nábytku pro panenky. Z každodenní rutinní práce se zrodil nápad věnovat se obchodu s hračkami a manželé si spolu se svým přítelem Heroldem Mattsonem založili společnost Mattel (Mattson a Elliot). V úspěch panenky ale podle slov Elliota Handlera věřila jen jeho manželka Ruth, která do jejího vývoje a propagace vložila veškeré své síly a nadání. Její podnikatelský talent vedl k vytvoření obchodního giganta a dostupné panence pro miliony dívek po celém světě.
V březnu 1959 se Barbie poprvé představila světu na americkém veletrhu hraček American International Toy Fair v New Yorku, nyní ale Barbie nyní patří k ikonickým hračkám, kterou milují lidé po celém světě. Panenka si totiž získala srdce nejen malých dívek ale i dospělých. Skalní fanoušci mívají velké sbírky, které obsahují i ty nejstarší exempláře. Někteří obdivovatelé šli ale ještě dál a svým vzhledem i životním stylem se snaží podobat tuto hračku. Ženy podstupují bolestivé plastické operace, mění svůj vzhled i rapidně snižují svoji váhu, jen aby dosáhly nestárnoucího vzhledu Barbie.
Právě kvůli svému zevnějšku se blonďatá panenka stala terčem kritiky. Její postava s vosím pasem, příliš dlouhýma nohama a velkými prsy pěstuje u malých dětí nereálná očekávání k jejich tělu. Další spornou vlastností u panenky Barbie byla její povaha, se kterou ji na trhu prezentovala společnost Mattel. Podle oponentů byla panenka příliš zaměřená na svůj vzhled a přiživovala stereotypy týkající se mladých dívek. Velký negativní ohlas si například získala jedna z prvních Barbie, která se prodávala s domácí vahou a příručkou, jak zhubnout. První mluvící Barbie vyvolala velký rozruch, jelikož ledabyle pronášela fráze jako: „Miluji nakupování.“ a „Matematika je příliš těžká.“ Také její těhotná kamarádka Midge čelila velké kritice. Mnozí rodiče totiž považovali za nevhodné, aby se děti učily o sexualitě v tak raném věku.
Ke dnešnímu dni ale Barbie prošla velkou proměnou. I když je i nadále za každých podmínek dokonale upravená, tak se věnuje sportu i politice. Nosí oblečení od Christiana Diora i Giorgia Armaniho. Mezitím zvládá létat do vesmíru, vyzná se v moderních technologiích, jako lékařka zachraňuje lidské životy a dokáže vést nadnárodní společnost. Barbie se dokonce dočkala vlastního hudebního klipu od kapely Aqua i celovečerního filmu.
Mattel také rozšiřuje svoji nabídku o panenky, které mají handicap, jsou v kolečkovém křesle, nebo světu ukázal představitelky různých kultur. Barbie se nyní snaží stát vzorem pro mladé dívky a dokázat jim, že v životě zvládnou cokoliv.