Black Friday je jeden z největších nákupních svátků roku, ale málo se ví o jeho minulosti, ve které má místo skandál se zlatem, otroci a policejní přesčasy.
Není jednoduché si to představit, ale byly doby, kdy se pojem Black Friday vázal k jedné konkrétní události, respektive dni, a neprobíhal řadu týdnů, jak je tomu zvykem v českých zemích.
Otroci zlaté horečky
Vůbec poprvé se pojem Black Friday použil v souvislosti s krachem amerického trhu se zlatem, k němuž došlo 24. září 1869. Můžou za to dva finančníci z Wall Street, Jay Gould a Jim Fisk, kteří dostali brilantní nápad - skoupí co nejvíc zlata, aby vyhnali jeho cenu nahoru, a pak ho prodají s astronomickým ziskem.
Jenže když se o této spekulaci dověděl prezident Ulysses S. Grant, nařídil ministerstvu financí, aby uvolnilo na trh část svých zlatých rezerv. Zvrátilo to sice strmý růst cen zlata, ale právě v onen pátek 24. září nastaly také brutální propady na burze, pokles cen komodit zasáhl farmáře a potápěla se prakticky celá země.
Další negativní význam Black Friday, který ale je možná jenom mýtem, se váže rovněž k 19. století. Míří na jižanské plantáže, kde si prý jejich majitelé mohli po Dni díkuvzdání koupit otroky se slevou. Jde patrně o snahu zošklivit svátek konzumu a odradit lidi od přehnaného utrácení.
Policie bez dovolené
I ve 20. století odkazuje na pojem Black Friday několik událostí. V padesátých letech začali lidé po Dni díkůvzdání volávat do práce, že jsou nemocní a v podstatě si tak udělali prodloužený čtyřdenní víkend. A protože byly obchody otevřené, pustili se do předvánočních nákupů.
Přibližně ve stejné době použila policie ve Filadelfii pojmy Black Friday a Black Saturday na popis chaosu, který nastal, když po Dni díkůvzdání město zaplavily hordy nakupujících ze širšího okolí, turisté a fotbaloví fanoušci mířící na sobotní zápas. Muži a ženy v uniformách si nemohli vzít volno a museli se na mimořádně dlouhých směnách potýkat s dopravními zácpami, chaosem v ulicích a krádežemi, pro které vytvořily prostor davy proudící do obchodů.
Black Friday a spol.
Od konce 80. let se už pojem Black Friday ustálil jako něco pozitivního. Představuje den, kdy obchodníci nabízejí velké slevy a čekají, až se lidé po Dni díkuvzdání rozhodnou otevřít pořádně peněženky. V našich končinách se zmiňovaný americký svátek s krocanem a dalšími proprietami neslaví, ale to nezabránilo proniknutí Black Friday do obchodů. Byť v poněkud roztahané podobě, neomezuje se jenom na jeden den, a letos je hlavně online.
Listopad je obecně bohatý na obchodní svátky. Třeba v Číně roste obliba Dne singles, který připadá na 11. listopadu. Vznikl v 90. letech jako protiklad ke Dni svatého Valentýna a nezadaní tehdy nakupují především online. Díky tomu mohl největší čínský internetový prodejce Alibaba letos překonat všechny rekordy, protože za celý den jen u něj lidé utratili 498,2 miliardy jüanů (1,7 bilionu korun). A to ještě nenastal Cyber Monday, který přijde hned po víkendu a také čeří vody online prodejů.
Zdroje: thebalance.com, history.com, patria.cz