První den v nové práci může být velmi stresující. Nový zaměstnanec chce většinou hned od začátku vše zvládat na výbornou, aby nezklamal očekávání svých vedoucích. Je ale důležité uvědomit si, že začátky v nové práci jsou těžké pro každého a není potřeba se vystavovat zbytečnému stresu. Jsou totiž možnosti, jak první den v nové práci dobře zvládnout.
Příchod do nového zaměstnání, kde pracovník většinou nikoho nezná, bývá pro mnohé velmi stresující. Strach z nedorozumění, trapné situace, nebo nevhodného chování může nově příchozího i paralyzovat. Přesto je důležité uvědomit si, že každý zaměstnanec byl jednou v životě nováčkem a dělal chyby. Proto je dobré udělat si na první den malou strategii, čemu se vyhnout a jaké chování bude naopak v pořádku.
Fotogalerie
Přijďte dřív
Do nového zaměstnání rozhodně není potřeba přijít hodinu před otevřením budovy, avšak nemělo by se stát, že by pracovník hned na začátku dorazil pozdě. Pokud bude první den pospíchat, zbytečně se dostane do stresu. Také při včasném příchodu bude čas se zorientovat a poznat nové kolegy.
Ptejte se
I když je první pracovní den v novém zaměstnání většinou o poslouchání nadřízeného, který musí vysvětlit své požadavky a očekávání. Přesto by se zaměstnanec neměl bát zeptat na doplňující otázky, které mu poskytnou více informací a případně pomohou odeznít nejistotě a stresu.
Poznejte kolegy
Je samozřejmé, že si během jediného dne s novými kolegy nevytvoříte pevné přátelské vazby, přesto velmi pomůže zjistit, kdo jsou lidé, kteří sedí kolem a čemu se věnují. Kromě praktické stránky je dobré pozorovat způsob, jakým se lidé ve společnosti chovají, jak jsou komunikativní a jaké mají zvyklosti.
Nestyďte se
Není sice jednoduché komunikovat s lidmi, které neznáte, přesto je první den v novém zaměstnání důležité seznámit se s kolegy. A hlavně jim umožnit, aby poznali nově příchozího pracovníka. Není potřeba se tedy obávat obyčejného představení a potřesení rukou. Je to skvělá možnost, jak udělat první krok a poznat své okolí.
Hlavně klid
I když je dobré na začátku využívat trochu strategie a zjistit, jak se věci ve společnosti mají, stejně důležité je vyhýbat se zbytečné nervozitě, kterou okolí okamžitě pozná. Není od věci si s kolegy jen tak zdvořile popovídat a zeptat se, zda spolu chodí například na obědy, nebo jestli je ve společnosti zvykem pořádat teambuildingy.