Průměrnou českou i slovenskou domácnost i přes růst cen stojí letos Vánoce díky růstu příjmů méně než v loňských letech. Zatímco Češi zaplatí za vybraný koš vánočních produktů 35,5 % průměrné mzdy, v případě Slováků činí podíl úplně stejného nákupu 42,9 % průměrné mzdy. Vyplývá to z předvánočního česko-slovenského cenového průzkumu, který společně realizuje již třetím rokem společnost TopForex a Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA).
Za lepším vývojem v Česku je rychlejší růst reálných mezd než na Slovensku. Zatímco v české republice rostly ve třetím čtvrtletí roku 2018 meziročně nominální mzdy o 8,5 procenta a o změnu cenové hladiny očištěné reálné mzdy o celých 6 procent, na Slovensku se ve stejném období nominální mzda meziročně zvýšila „jen“ o 6,1 %, reálná mzda rostla o 3,3 %.
Ve srovnání s rokem 2016 navíc Česku ještě pomohlo posílení koruny díky ukončení devizových intervencí ČNB. To se projevilo i na poklesu cen dováženého zboží. Kupříkladu značkový tablet s pamětí 32 GB je nyní v Česku o téměř 33 % levnější, než před Vánoci 2016. Na Slovensku je ten samý tablet levnější „jen“ o 27,5 %. „Zatímco vloni Čechům pomohlo posílení koruny o téměř 6 % vůči euru, letos je meziročně kurz koruny slabší a proti roku 2016 pevnější jen o 4 %,“ konstatoval Patrik Mackových, hlavní analytik společnosti TopForex, která se mimo jiné zabývá obchodováním s měnami.
„Mnohem důležitějším faktorem růstu životní úrovně tak byl v Česku růst mezd, který za poslední dva roky činil 15,8 %, v případě Slováků 11,6 %,“ doplnil Patrik Mackových. To znamená, že slovenská modelová rodina pobírající průměrnou mzdu na Vánoce v roce 2016 vynaložila 57,3 % průměrného měsíčního příjmu, česká pak 51,1 %. V roce 2018 pak na Vánoce modelová rodina vynaloží 42,9 % na Slovensku a 35,5 % v České republice.
Rozdíl mezi oběma zeměmi se tedy prohloubil ve prospěch ČR. Následující tabulka zobrazuje seznam vybraných produktů a služeb a jejich cenový vývoj za poslední dva roky. Je zřetelné, že roste hlavně jízdné a maloobchodní ceny potravin. U dalšího spotřební zboží je růst mírnější, v případě elektroniky ceny klesají.