Odborníci se shodují na tom, že pocit štěstí a spokojenosti hraje ve výkonnosti zaměstnanců významnou roli. Šťastní pracovníci méně marodí, pracují lépe a je méně pravděpodobné, že v blízké době podají výpověď. K jejich spokojenosti přispívají například přátelské vztahy na pracovišti.
Dle studie The Science of Happiness z roku 2013 vypracované společností Globoforce jsou šťastní zaměstnanci o celých 85 % efektivnější než jejich méně šťastní kolegové, nadto oproti nim vykazují o 60 % menší absenci a u zaměstnavatele zůstávají dvakrát déle. Také je u nich desetkrát méně pravděpodobné, že si vezmou pracovní neschopnost. Šťastní zaměstnanci tudíž své firmě přinášejí mnohé benefity. Jak můžete ke štěstí svých zaměstnanců přispět jako jejich nadřízený?
1. Ukažte jim hlubší smysl jejich práce
Říci svým zaměstnancům, co mají dělat, bývá většinou mnohem lehčí a časově nenáročnější než vysvětlovat jim, proč to mají dělat. Jedním z pilířů budování pozitivní firemní kultury a dobré atmosféry však je právě to: ukázat svým pracovníkům smysl jejich snažení a zasadit jejich práci do širšího kontextu.
2. Dejte jim prostor pro socializaci
Dobré vztahy na pracovišti jsou mimořádně důležitým prvkem pozitivní firemní kultury, v níž jsou pracovníci šťastní. Přátelství mezi zaměstnanci dokonce podle průzkumu analytické společnosti Gallup zvyšuje spokojenost pracovníků o celých 50 %, u zaměstnanců s nejlepším přítelem v pozici pracovního kolegy je pak sedmkrát vyšší šance, že se svým povinnostem budou věnovat skutečně naplno. Aby ovšem pracovníci mohli přátelské vztahy navazovat a rozvíjet, je potřeba jim na to dát prostor. Dobře k tomu poslouží například přestávky a také speciálně pro interakci určené „chill-out zóny“, kde se zaměstnanci mohou na chvíli sejít, dát si společně třeba kávu a popovídat si.
3. Veďte je ke zdravému životnímu stylu
Ke spokojenosti zaměstnanců a pozitivní atmosféře na pracovišti přispívá i to, jak moc se zaměstnavatel o své lidi zajímá a stará. Správný lídr umí svým pracovníkům ukázat, že si cení jejich práce, pochválí je i jim děkuje za odvedenou práci.
4. Štěstí prochází žaludkem
Nejen láska, ale i spokojenost na pracovišti prochází žaludkem. Podle studie z roku 2015 je ve své práci mimořádně nebo velmi šťastných 56 % zaměstnanců, ovšem mezi těmi, kteří mají na pracovišti přístup k občerstvení zdarma, je tento podíl ještě vyšší: 67 %. Mezi firmami tak nastupuje sílící trend nového benefitu v podobě dobře zásobené kantýny. Dostupnost jídla na pracovišti a také jeho pestrost je nejdůležitější pro pracovníky z generace mileniálů, mají-li tudíž ve vaší společnosti převahu mladší ročníky, určitě tuto možnost zvažte.