Kreativita je fenomén. Žijeme v čase kreativity, říká se. Jen se rozhlédněte kolem sebe, každý den nás obklopují vynálezy, které byly pro naše předky nepředstavitelné. Moderní technologie a inovace nejsou nic jiného než výsledky kreativní činnosti člověka.
Čas kreativity
Je jasné, že kreativita hraje ve 21. století klíčovou roli. To potvrzuje také studie společnosti Adobe a Forrester Consulting. Podle této studie mají společnosti podporující kreativitu vyšší tržní podíl a konkurenceschopnost.
82 % společností považuje kreativitu za motor úspěchu. Na druhé straně však v současnosti také čelíme překážkám, které kreativitu omezují. Orientace na výkon, tlak na výsledky a nadměrné požadavky na člověka vedou ke strachu ze selhání. Jenže kreativita vyžaduje ochotu riskovat.
Fotogalerie
Můžeme mít také pocit, že vše podstatné už bylo vymyšleno. Můžeme vnímat nastavení školského systému, zaměstnavatelů i společnosti nevybočovat ze standardů a zaběhnutých programů. Kreativita se však nachází právě za hranicemi toho, co je pro nás zažité, standardizované a pevně dané.
Kreativita nezná hranic
Kreativita souvisí s tvůrčím myšlením, které se uplatní v osobním životě, v práci i ve škole. Je to komplexní pojem, který nemá jednu jednoduchou definici. Nabývá mnoha rozměrů a podob. Je to všeobecná vlastnost i vlastnost specifická pro konkrétní činnosti, například v oblasti umění. Zdaleka se však netýká pouze umělecké činnosti.
Kreativita není talent
Odborníci zabývající se kreativitou se shodnou na tom, že kreativní je v určité míře každý člověk. Každý člověk může svoji kreativitu rozvíjet. Kreativita úzce souvisí s procesy učení. Psychologie ji řadí do oblasti myšlení, na kreativitu tak lze pohlížet jako na způsob myšlení.
Psychologové R. J. Sternberg a Todd Lubart kreativitu definovali prostřednictvím šesti faktorů. Hned tři z nich se přímo týkají myšlení a kognitivních procesů. Na kreativitu dle jejich tzv. investiční teorie mají vliv jednak individuální faktory, jednak faktory vnější. Více přibližuje fotogalerie.
PODÍVEJTE SE DO FOTOGALERIE:
Fotogalerie
Literatura
Franková, E. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada, 2011.
Dweck, C. Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Praha: Jan Melvil publishing, 2015.