Close search

Charles Lindbergh a jeho slavný let z New Yorku do Paříže: Nesnesitelná únava, halucinace a drzí sběratelé suvenýrů

Wikimedia Commons/Unknown author, Public domain Zdroj: Wikimedia Commons/Unknown author, Public domain

Charles Lindbergh nebyl první, kdo přeletěl přes Atlantský oceán, ale jeho sólový let přesto patří mezi nejslavnější události aviatiky. Na cestu z New Yorku do Paříže se vydal 20. května 1927.

Historie někdy na ty opravdové průkopníky zapomíná. Alespoň ta populární, ve které je Lindbergh zafixován jako ten, kdo v květnu 1927 poprvé přeletěl přes Atlantský oceán.

Ve skutečnosti se to dvojici John Alcock a Arthur Brown povedlo již v roce 1919. V upraveném bombardéru Vickers Vimy, který byl vyvinut ke konci II. světové války, vzlétli z kanadského Newfoundlandu a po 16 hodinách a 27 minutách přistáli v irském pobřežním městečku Clifden.

Výzva nad síly doby

Charles Lindbergh si ale svůj věhlas zaslouží na každý pád. Především jeho trasa z New Yorku do Paříže byla podstatně delší. Alcock a Brown urazili jenom 3040 kilometrů, on měl před sebou 5800 kilometrů. A byl na to sám, takže udržet se vzhůru na vyčerpávajícím letu bylo v jenom jeho režii.

Všechno to začalo v době letu Alcocka a Browna. Hoteliér Raymond Orteig vypsal v květnu 1919 odměnu 25 000 dolarů pro toho, kdo zvládne nonstop let přes Atlantský oceán, respektive přelet mezi New Yorkem a Paříží. A bylo jedno jakým směrem.

Jenže v průběhu prvních pěti let výzvy se o to nikdo nepokusil, neboť téměř šestitisícová vzdálenost byla nad síly tehdejší techniky. Orteig proto nabídku prodloužil o dalších pět let.

Muži ve vzduchu

Legendární konstruktér Igor Sikorsky, jehož jméno nese i první sériově vyráběná helikoptéra Sikorsky R-4, investoval 100 000 dolarů do výroby letadla, které by získalo Orteigovu cenu. Z nepoměru mezi investicí a odměnou je jasné, že šlo hlavně o prestiž. Jenže jeho stroj S-35 začal v roce 1926 hned po startu hořet a zachránil se jenom pilot René Fonck, letecké eso první světové války, a jeden z jeho kolegů. Další dva členové posádky pokus na přetíženém stroji nepřežili.

Ani následující vzlety nebyly úspěšné. Odvážní muži umírali v plamenech, nebo se ztráceli někde v průběhu přeletu přes oceán.

Pak se prakticky odnikud vynořil pilot letecké pošty, který mezi ostřílenými esy I. světové války, působil tak trochu nepatřičně. O to víc, když chtěl startovat s malým strojem, který si navrhl sám. Jeho jméno bylo Charles Augustus Lindbergh.

Hon za letadlem

Neznámý Lindbergh měl problémy s financováním a pak i s koupou letadla. Povedlo se mu sice přesvědčit dva obchodníky ze St. Louis, aby k jeho úsporám ve výši 2000 dolarů přidali další 15 000, a za to pojmenoval letadlo Spirit of St. Louis. Ale v porovnání s tím, co do pokusu vložil třeba Igor Sikorsky, to bylo hrozně málo. Velcí výrobci letadel pak podmiňovali prodej stroje vlastním výběrem pilota, protože Lindberghovi nedůvěřovali.

Nakonec se našla v San Diegu malá společnost Ryan Aircraft, která souhlasila, že za 10 580 dolarů zkonstruuje podle jeho návrhů letadlo. Desátého května letí Lindbergh ze San Diega do St. Louis a následně do New Yorku, kde se pokusí získat Orteigovu cenu.

Paříž na obzoru

Dvacátého května 1927 v 7:52 ráno vyráží Lindbergh na jeden z nejslavnějších letů 20. století. Ve stroji je jenom on a nádrž přeplněná tak, aby vydržela téměř šest tisíc kilometrů dlouhou cestu. Startovací dráha byla mokrá a blátivá, ale nakonec se vznesl do vzduchu a zůstal v něm 33 hodin a 30 minut.

Někdy se vznášel jenom 3 metry nad vlnami oceánu, jindy ve výšce 3000 metrů klouzal nad bouřkovými mraky. Po 22 hodinách cesty se dostaví halucinace, Lindberghovi se zdá, že má na palubě pasažéry, které slyší i přes hukot motorů. Promlouvají k němu, aby ho uklidnili. V jednu chvíli otevírá okénko, aby se probral díky ledovému vzduchu a padající víčka si přidržuje pomocí prstů.

Kromě námrazy ho ohrožovala i mlha, která alespoň vyžene halucinace, a několik hodin v ní prý letěl poslepu. Naštěstí ale udržel správný směr. A díky příznivému větru, který mu nekladl odpor, přistál šťastně na druhý den večer ve 22:22 na letišti Le Bourget nedaleko Paříže.

Vítalo ho na 150 000 lidí, kteří údajně vytvořili největší zácpu v dějinách Paříže. Letce nosili na rukou a Spirit of St. Louis utrpěl patrně víc škod na zemi, protože se stal terčem sběratelů suvenýrů, než jej policie odtáhla do bezpečí hangáru.

Na historii prvního přeletu přes Atlantský oceán se můžete podívat do GALERIE:

Zdroje: history.com, usatoday.com, wikipedia.org

Nejčtenější články