Získat vysněné zaměstnání není v dnešní době vůbec jednoduché. Konkurence je veliká, mnoho lidí se může pochlubit vysokoškolským diplomem, pracovní praxí nebo znalostí několika jazyků. Proto je obzvlášť důležité pečlivě si rozmyslet, co u pracovního pohovoru říkat a jakým frázím se zcela vyhnout. Mnohdy totiž i jediná věta může rozhodnout o osudu zájemce o práci.
Pracovní pohovory jsou zcela běžnou součástí výběrového řízení, během kterého se zaměstnavatel snaží lépe poznat uchazeče o práci. Personalisté, kteří si s kandidátem při setkání povídají, často vědí, na jaké reakce uchazeče si dávat pozor a jakého chování si všímat. Mnohdy pokládají i velmi zákeřné otázky, na které nejde vždy správně odpovědět, jelikož dost často dobrá odpověď prostě neexistuje. Mnohdy na sebe ale sami uchazeči prozradí až příliš mnoho a tím si někdy zavřou dveře do společnosti.
Fotogalerie
Kolik bude plat?
Zeptat se během pracovního pohovoru na výši ohodnocení je velmi důležité a každý uchazeč o zaměstnání by od setkání s personalistou měl odcházet s tím, že bude vědět alespoň přibližnou částku. Rozhodně ale není dobré, pokud tuto otázku kandidát položí hned na začátku pohovoru. Také bude lepší, když téma finančního ohodnocení otevře personalista.
Šéf i kolegové byli hrozní
Rozhodně by se uchazeči o práci měli během pohovoru vyhnout kritice bývalého zaměstnavatele a svých kolegů. I když mohou mít pocit, že negativní hodnocení bývalého zaměstnání je zasloužené, personalistovi tím dávají velmi špatný signál a to ten, že jakmile opustí předešlého zaměstnavatele, neostýchají se o něm vyjadřovat špatně i před lidmi, které vidí poprvé v životě. A tento způsob chování rozhodně nikomu nepomůže získat vysněnou práci.
Chviličku, musím odpovědět
Projevem skutečně neprofesionálního chování je, když si kandidát během pohovoru s potenciálním zaměstnavatelem nevypnete vyzvánění telefonu, nebo ještě hůř, volajícímu odpoví během svého setkání s personalistou. Na pohovor by uchazeči vždy měli přijít s vypnutým telefonem, nebo alespoň se ztišeným vyzváněním. Rozhodně by ale nikdy neměli na telefonát odpovídat během pohovoru. Dáváte tím personalistovi jasně najevo, že o zaměstnání nemáte skutečný zájem, jelikož setkání s představitelem společnosti pro vás není natolik důležité.
Ne, nemám otázky
Na konci pohovoru se personalista uchazeče často zeptá, zda má nějaké otázky. Velkou chybou jakéhokoliv kandidáta je říct, že žádné doplňující informace nepotřebuje. Určitě si dopředu připravte několik otázek, které představiteli HR (Human resources) položíte.