Evropský zákaz letů Boeingů 737 Max 8 zasáhl i českou leteckou společnost Smartwings, která na moment zákazu měla dva Boeingy ve vzduchu na cestě do Prahy. Stovky lidí se tak zařadily mezi další nešťastníky, kteří mají neblahou zkušenost s dopravci. Po uvíznutí na letišti ale máte možnost se bránit a požadovat kompenzaci.
Fotogalerie
Strávit noc na letištních sedačkách, nebo v lepším případě v narychlo zařízeném ubytování v hotelu, není vůbec příjemné. Neočekávané situace mohou potkat i dopravce, kteří musí mnohdy z minuty na minutu řešit problémy se svými stroji, špatným počasím, nebo jinou komplikaci. Když ale systém selže a vy zůstanete stát u odbavovací přepážky bez možnosti včas jít na svůj let, v takové chvíli můžete po dopravci požadovat odškodnění.
S kým problém řešit?
Pokud jste si zakoupili zájezd a na letišti zjistili, že v naplánovaný čas na dovolenou neodletíte, je důležité vědět, s kým danou situaci řešit. Pokud se jedná o bezplatnou péči, tedy cokoliv kromě finanční kompenzace, tak záleží na domluvě mezi cestovní kanceláří a leteckou společností. Poškozený cestující by se měl podle nařízení obracet na dopravce, ale cestovní kancelář má také povinnost se o svého zákazníka postarat.
Peněžní kompenzace
Při požadování odškodnění vždy záleží na konkrétní situaci, která zpoždění letu zavinila. Pokud se jedná o takzvané mimořádné okolnosti, tak se dopravci často kompenzacím vyhýbají. Když tedy neodcestujete včas kvůli špatnému počasí nebo stávce zaměstnanců letiště, na kompenzaci nemáte nárok. V případě technické závady, pokud ji tedy dopravce nebude považovat za mimořádnou událost, má letecká společnost od roku 2015 povinnost poskytnout cestujícím peněžní kompenzaci. Výši odškodnění ale vždy ovlivňuje několik faktorů. Záleží například na tom, zda země byla součástí evropského prostoru, jak dlouho musel cestující čekat a na vzdálenosti do cílové destinace. V rámci Evropy se tedy odškodnění pohybuje v rámci 250 až 400 eur, u letů na delší vzdálenosti může cena přesáhnout i 600 eur.
Jídlo jako odškodnění
Peníze ale nejsou jediným druhem odškodnění, který můžete po letecké společnosti požadovat. Existují také bezplatné formy péče, kterou vám může dopravce poskytnout, pokud jste kvůli zpoždění letu uvízli na letišti. Většinou se jedná o občerstvení a ubytování. Pro poskytnutí bezplatného odškodnění musí ale cestující splňovat určité podmínky. Pokud se jedná o destinaci vzdálenou do 1500 kilometrů, pak minimální doba zpoždění musí být dvě hodiny, u zemí do 3500 kilometrů musí lidé čekat alespoň tři hodiny a u vzdáleností, které přesahují hranici 3500 kilometrů je nutné zpoždění 4 hodiny.
Důležité je pamatovat, že poškozený cestující má právo na odškodnění. Musí ale splňovat určité podmínky, aby kompenzaci získal.