Ženy, které jsou vystaveny působení mužských feromonů, mají výraznou tendenci k vyšší konzumaci alkoholu. Odhalil to nejnovější experiment psychologů z University of South Florida, kteří podle výsledků výzkumu usuzují, že důvodem může být kulturní asociace mezi pitím alkoholu a sexuální aktivitou.
Nová studie vědců z katedry psychologie z University of South Florida, kterou zveřejnil odborný časopis Experimental and Clinical Psychopharmacology, ukazuje, že mužský pach může ovlivňovat to, kolik alkoholu žena v přítomnosti daného muže vypije.
Experimentu se účastnilo více než stovka žen ve věku od 21 do 31 let. Ty byly rozděleny do dvou skupin, z nichž jedna obdržela vzorky vůní s přídavkem uměle vyrobeného androstenonu – feromonu obsaženého v lidském potu – druhá vzorky pouze s vodou. Ženám bylo řečeno, že testují pánskou kolínskou, a poté dostaly možnost vypít dvě sklenice nealkoholického piva. Během deseti minut vypily ženy ze skupiny čichající vůně s feromony o desetinu více než ženy z druhé skupiny.
ALKOHOL A SEX JDOU RUKU V RUCE
Vědci dle výsledků usoudili, že mužský pach vyprovokoval v ženách větší chuť na alkohol, neboť existuje silná kulturní asociace mezi pitím a sexem. „Randění i jiné formy interakce předcházející sexu jsou v naší kultuře poměrně pevně svázány s pitím alkoholických nápojů,“ upřesnil k tématu odborník Adam Durčák.
„Díky alkoholu se lidé cítí uvolněnější, bezprostřednější a mají vyšší sebevědomí ve vztahu k opačnému pohlaví. Snadněji tak navazují kontakt s atraktivním protějškem, rozvíjí se také jejich sexuální fantazie a otevírá prostor pro nové zážitky a praktiky,“ dodal Durčák.
ŽENSKÉ FEROMONY ZVYŠUJÍ KONZUMACI ALKOHOLU I U MUŽŮ
Souvislost mezi feromony opačného pohlaví a pitím alkoholu se ovšem netýká pouze žen. Nový experiment byl totiž ve skutečnosti obrácenou verzí výzkumu z roku 2015 publikovaného v témže odborném periodiku. Tato dřívější studie odhalila, že jsou-li muži vystaveni feromonům, jež ženy vydávají během plodného období menstruačního cyklu, zvyšuje se u nich konzumace alkoholu.