V ideálním světě by se člověk rozhodoval podle svého vlastního uvážení, jenže v takovém světě nikdo z nás nežije. Jednáme pod vlivem ostatních, často bez toho, abychom si to vůbec uvědomovali.
Konformita vládne světu
Konformita, tedy přizpůsobování svého jednání normám a požadavkům ostatních, je člověku vlastní. Potvrzují to mnohé vědecké studie a experimenty, mj. známý Aschův test konformity.
Robert B. Cialdini, jeden z nejznámějších sociálních psychologů současnosti, ve své teorii vlivu popisuje 6 základních principů konformity.
Principy konformity nazývá také zbraněmi vlivu, které se v současnosti hojně uplatňují k manipulaci. Podlehnout manipulaci je snadné. Seznámit se s těmito principy je snadné také, možná vám to pomůže lépe manipulaci odolávat.
Fotogalerie
První princip: Ach ty autority
Až příliš jsme ovlivněni autoritami, dokonce i těmi, kteří jako autority jenom vypadají.
Druhý princip: Sociální potvrzení – konsensus
V případě nejistoty hledáme jistotu u ostatních. Věříme přitom více tomu, čemu věří jiní lidé, tomu, co je oblíbenější.
Třetí princip: Sympatie
Nejde o racionální argumenty. Více se přizpůsobujeme lidem, kteří jsou nám sympatičtí.
Přitom jsou nám sympatičtí ti, kteří patří mezi tři typy lidí:
- ti, kteří jsou nám podobní,
- ti, kteří nám lichotí,
- ti, kteří s námi spolupracují v naplnění společných cílů.
Čtvrtý princip: Konzistence
Máme tendence držet se svého názoru z minulosti, bez ohledu na to, zda byl podložený a zda pro něho máme rozumné argumenty.
Konzistence znamená také to, že máme rádi dokončené úkoly, pokud to nestojí příliš mnoho námahy.
Pátý princip: Reciprocita
Máme sklony odměňovat jiné za něco, čím nás odměnili oni. Pokud s námi v něčem souhlasili, budeme s nimi snáze souhlasit, dokonce i s něčím, co není pravda. Je to naše forma odměny.
Šestý princip: Vzácnost aneb sušenková teorie
To, co je vzácné, považujeme za cenné. Pak to chceme vlastnit, přestože to nemusí přinášet reálný užitek. Toho často využívá marketing, věci s omezenou dostupností jsou žádanější. Například vzácnější sušenky jsou v praxi oblíbenější, přestože nejsou o nic chutnější než běžně dostupné sušenky.
Šest principů později Cialdini doplnil o sedmý princip. Více se o něm dozvíte ve fotogalerii.
Fotogalerie
Literatura
Cialdini, R. B. Zbraně vlivu: Manipulativní techniky a jak se jim bránit. Praha: Jan Melvil Publishing, 2014.