Close search

Proč napodobujeme ostatní? Vědci tvrdí, že je za tím bezradnost a touha zapadnout

Unsplash Zdroj: Unsplash

Magazín Psychology Today píše, že někdy se shodneme s ostatními jen proto, abychom zapadli. Jindy se shodneme, protože předpokládáme, že ostatní vědí něco, co my nevíme. Psychologové tomu říkají informační sociální vliv. 

Informační sociální vliv se projevuje zejména situacích, které jsou pro nás nové a může se stát, že prožíváme pocit bezradnosti. Tudíž se obracíme na jiné lidi a domníváme se, že nám poradí, resp. mají pravdu. Byl prokázán již v roce 1969 jedním zábavným experimentem.

Informační sociální vliv

Stanley Milgram, Leonard Bickman a Lawrence Berkowitz publikovali v roce 1969 studii, v níž popsali jednu situaci, kterou lze nazvat každodenní. Na ulici v New Yorku pozorovali 1424 chodců. Ti se v koordinovaných okamžicích shromáždili na chodníku, zastavili a na 60 sekund vzhlédli ke stejnému bodu přes ulici. Pak se rozešli. Vědci následně zaznamenali, kolik kolemjdoucích se zastavilo a kolik jich vzhlédlo.

Když se jen jedna osoba zastavila a vzhlédla, zastavily se 4 % kolemjdoucích a 41 % vzhlédlo. Tato procenta se postupně zvyšovala. Když se počet lidí v počáteční skupině zvýšil na 15, zastavilo se 40 % kolemjdoucích a 86 % jich vzhlédlo naznačeným směrem.

Kolemjdoucí pravděpodobně zastavili a podívali se, protože předpokládali, že se všichni ostatní dívají na něco zajímavého. Předpokládali, že diváci vědí něco, co oni ne. Informační sociální vliv je silnější díky dvěma faktorům. Prvním je, když jsme v neznámé situaci, tím druhým zase blízkost lidí s odpovídajícími odbornými znalostmi. V obou případech je mnohem pravděpodobnější, že se podřídíme úsudku a znalostem druhých a prostě se necháme vést...

Zdroje informací:
Psychologytoday.com: People Are More Gullible Than We Expect
Psycnet.apa.org: Note on the drawing power of crowds of different size.

Nejčtenější články