V některých společnostech je home office oblíbeným benefitem, který zaměstnanci běžně využívají. Pro mnoho firem je však stále práce z domova velkou neznámou. V době epidemie se s ní však musí nějak vypořádat téměř všichni. Rozhodně to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Práce z domu má svá specifika a je potřeba s nimi počítat...
Produktivita práce se v nezvyklém prostředí může snížit. Ohrožením jsou rušivé elementy, kterých je doma pochopitelně víc než v kanceláři. Na druhé straně může být v domácím prostředí člověk produktivnější více než kde jinde. Jen vědět, jak na to. Jak pracovat efektivně z domu?
Fotogalerie
Nenechte se rušit
Rodina je zvyklá fungovat doma společně. Má-li být však domov najednou určený také pro práci, měl by to každý člen rodiny respektovat. V praxi tomu pomůže například stanovení pracovní doby. Žádné vyrušování v pracovní době není žádoucí a všichni by to měli chápat.
Plánujte svůj čas
Nestačí stanovit pracovní dobu začátkem a koncem. Vyplatí se také naplánovat obědovou pauzu a přestávky, které pomůžou udržet pracovní tempo. Právě přestávky by měly eliminovat prokrastinaci, která doma hrozí více než v běžném pracovním prostředí.
Zorganizovat si čas a práci obnáší také stanovení priorit a úkolů, které je potřeba v daném termínu splnit. Pokud je seznam úkolů příliš dlouhý, s jejich tříděním může pomoci Eisenhowerův princip důležitosti a naléhavosti.
Nepodceňujte pracovní prostor
Výhodou domácí kanceláře je jistě pohodlí, které si můžeme dopřát. Ovšem takový gauč či pohodlné křeslo máme podvědomě spojené s relaxací, jen těžko budeme vlastní mozek přesvědčovat o opaku. Pro práci bychom proto měli mít i doma vyhrazený prostor, alespoň vizuálně oddělený od míst pro odpočinek, relaxaci a zábavu.
Pracovní podmínky by měly být vždy příjemné, stylová dekorace nebo pokojová rostlina se tedy hodí. Avšak příliš mnoho věcí kolem nebo přímo nepořádek práci rozhodně neprospívá. Čistota prostředí by měla být samozřejmostí, také čistý vzduch, který je základní podmínkou pro efektivní fungování mozku.