Co udělá muž, který má všechno, ale stejně mu to nestačí? Zajistí si vzrušení překračováním zákona. Ale protože je ten muž gentlemanem, i na dráhu zločinu se vrhne stylově a s grácií. Znáte zákulisí stylové lupičské romance Případ Thomase Crowna, kterou dnes večer vysílá ČT 2?
Pět zločinců, kteří se nikdy předtím neviděli, vyloupí banku v Bostonu. Pytle s penězi nechají v odpadkovém koši, ke kterému zanedlouho přichází elegantně oděný muž a bez okolků je vybere. Ten muž je milionář Thomas Crowne (Steve McQueen), který vymyslel plán na dokonalou loupež. Tak jako se její realizátoři nikdy neviděli, ani jeho tvář jim není známá. Peníze převede na účet v jisté švýcarské bance a vydává se vstříc užívání života. Jenže ne na dlouho.
Fotogalerie
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Kdo s koho
Steve McQueen si roli sportovně založeného milionáře, který má vše až na vzrušení, neskonale užívá. Ať už jde o civilní pasáže, kdy přichází na scénu v trojdílném obleku s řetízkem na vestě, řítí se na koni v polo zápase, nebo divoce jezdí po písečných dunách. Tak, jak je to v jeho filmech obvyklé, i v Případu Thomase Crowna (1968) všechno sehrál sám, nepotřeboval kaskadéry.
Ale co je možná ještě působivější, je hra s Faye Dunaway, která ve filmu ztvárnila pojišťovací agentku Vicki Anderson, vyšetřující onu loupež. Nejde o klasickou hru kočky s myší, protože Dunaway je rovnocenná s McQueenem a ne vždy je úplně jasné, kdo má navrch. Vše vyvrcholí slavnou šachovou scénou, která je vlastně rafinovaným sváděním beze slov.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Promyšlené tahy
Případ Thomase Crowna, který dnes večer odvysílá Česká televize, není jen běžný masový produkt šedesátých let, ale jsou v něm opravdu promyšlené a nadčasové prvky. Třeba zmiňovaná šachová partie vychází ze skutečného utkání mezi Gustavem Zeisslem a Walterem von Walthoffenem, které se odehrálo v roce 1898 ve Vídni. Scéna trvá déle než sedm minut, ale díky výtečným hercům nenudí ani na chvíli. A končí těsně předtím, než by Vicki vyhrála. Thomas totiž otočí šachovnici a vrhne se na ni s postelovými úmysly.
Další technickou zajímavostí je využití dělení obrazu na několik polí, v nichž může divák sledovat několik paralelně se odehrávajících situací. To byl do té doby prvek experimentálních filmů, ne něco, co by bylo obvyklé v hollywoodských projektech s áčkovými hvězdami.