Dnes už opět slavná Kofola zažila strmý vzestup, ale i pád, o který se postaral pád železné opony, kdy na české a slovenské trhy vtrhly americké značky limonád a Kofola se stáhla do ústraní. Až v roce 2002 její sláva ožila, majitelé vsadili na marketing ve stylu retra, což úžasně na českém a slovenském trhu zafungovalo.
Sirup Kofo vše odstartoval
Historie oblíbeného nealkoholického nápoje Kofola sahá do 50. let minulého století, kdy se v národním podniku Galena Opava začaly pěstovat rostlinné kultury a vyrábět léčiva a tinktury. O několik let později použil tým pod vedením Zděnka Blašky tu správnou kombinaci čtrnácti bylinných a ovocných látek, která tvoří základ chutě Kofoly a ze které se nejdříve vyráběl sirup zvaný KOFO.
V roce 1960 spatřila světlo světa první Kofola a lidé si ji oblíbili natolik, že v jednu chvíli došly bylinky, ze které se limonáda vyráběla a muselo se pro ně jezdit za hranice. V 70. letech zažil nápoj chvíle slávy, kdy se ho ročně plnilo do lahví až 180 milionů litrů.
Strmý pád značky
Sametová revoluce však znamenala pro Kofolu težké časy. Jakmile se otevřely hranice, přišlo na český a slovenský trh spoustu novinek ze západu a Kofola ustoupila do pozadí. I když společnost musela několikrát změnit majitele, stále věřila ve velkolepý comeback. Celá devadesátá léta značka hibernovala.
Vzestup na přelomu tisíciletí
Návrat přišel až v roce 1998 s pomocí nového vlastníka - společnosti Santa v čele s řeckou rodinou Samarasových. Ta po dlouhém boji v roce 2002 dotáhla boj o ochrannou známku a stala se jediným výrobcem a distributorem Kofoly v Česku a na Slovensku. Krnovská firma se v návaznosti na akvizici přejmenovala na Kofola a.s. Do té doby byla kofola vnímána jako takové všeobecné pojmenování podobných druhů produktů - tmavých limonád.
Retro marketing
V roce 2000 logo připomínající kávové zrno a strohý nápis nahradil dnešní list kávovníku a za rok na to jsme poprvé mohli uslyšet známý slogan “Když ji miluješ, není co řešit”. Majitelé vsadili na vlnu retra - léta, plovárny, první lásky, což se jim vyplatilo. Svůj marketing ale zřejmě nejvíce Kofola posilnila slavnou vánoční reklamou s divokým prasátkem a kudrnatou holčičkou. Reklama pochází z roku 2003.
V posledních letech vídáme v reklamě na Kofolu drobného pejska “Fofoláka” a jak sami majitelé přiznávají, u mladé generace se tento druh reklamy chytil velice dobře, i když jim ho asi 20 % konzumentů a příznivců zkritizovalo. Kampaň většinově probíhala na internetu, který je doménou mladé generace, jež zastupuje největší podíl konzumentů Kofoly.
Kofola poráží ostatní značky
Kofola dnes poráží i globálního giganta Coca-Colu, hlavně na Slovensku. V jiných zemích se na přední příčce střídají podle toho, kolik kdo zrovna investuje do marketingu.
Češi, Slováci a další národy střední Evropy Kofolu zkrátka milují. Málokdy už narazíte na hospodu, kde nemají točenou Kofolu. Parné léto, plovárna, ale i vánoční čas máme spojený s chutí této bylinné limonády, která ani letos jistě nebude chybět na svátky v žádné domácnosti.
Fotogalerie