Konflikty jsou součástí každého pracovního prostředí. Mohou být sice nepříjemné, ale často jsou znamením toho, že v pracovním systému nastala chyba a je potřeba ji vyřešit. Jak to ale udělat správně, abyste nepřilévali olej do ohně?
Fotogalerie
Sporům a dohadování se na pracovišti nevyhnete. Velké množství rozdílných názorů a soutěživosti dokážou zapříčinit někdy velmi nepříjemné konflikty. Každá situace se ale dá vyřešit, když lidé mají snahu.
Nesnažte se vyhrát
Pokud se jedná o hádku na pracovišti, pak vítězství může mít pouze jednu podobu. Bude to vítězství vzájemné. Samozřejmě může být těžké vyjednávat s kolegy, se kterými máte konflikty ž delší dobu. Přesto každý spor je lepší vyřešit. Snažte se nevnímat svého kolegy, nebo nadřízeného, se kterým se hádáte, jako nepřítele. Pokud to uděláte, jenom zhoršíte úroveň vaší společné komunikace. Naopak se snažte pochopit toho druhého a hledat společná řešení.
Bez viníka, prosím
Všichni dělají chyby a jednou jste tým, takže je i vaší zodpovědností na případné chyby poukázat, nebo si jich všímat. Neobviňujte kolegu, že něco udělal špatně. Protože pokud se soustředíte pouze na chybu jako takovou, nic nevyřešíte. Zkuste nahlédnout na celý proces a zhodnotit ho. Je možné, že je chyba v systému, nebo ve společné komunikaci.
Hlavně klid
Nenechte se unést emocemi a vždy jednejte s chladnou hlavou. Všichni jsme lidé, děláme chyby a svá selhání silně prožíváme. Zkuste vklidu pojmenovat své pocity Pojmenujte své pocity a snažte se zjistit, jak vznikly. Třeba se s vámi někdo nedomluvil dopředu, nebo vás neinformoval o změnách. Zaměřte se spíše na řešení situace než na pocity.
Žádné drby
Pokud máte nevyřešenou situaci s nadřízeným nebo kolegou, tak bývá oblíbeným zvykem o tom ihned informovat další kolegy nebo přátele na pracovišti. Je sice pochopitelné, že hledáte podporu, ale pokud je to možné, zkuste se vyhnout pomlouvání a šíření drbů a o špatném chování toho druhého. Tento přístup se vám totiž může velmi rychle vymstít.
Řekněte si to osobně
Poté, co jste si uvědomili, v čem spočíval problém a proč ve vás konflikt vyvolal takové pocity, je načase o tom informovat kolegy. Samozřejmě vždy můžete použít email, nebo jakoukoli aplikaci uzpůsobenou ke komunikaci, které vám dovolí pečlivě vážit slova. Občas ale bývá nejlepší se s kolegy, nebo i šéfem sejít a říct si vše osobně. Není totiž nic horšího, než bleskové hádky přes zprávy, kdy lidé mají často pod vlivem emocí přehánět. Při osobním setkání lidský kontakt hraje svoji roli a lidé více váží slova, která pronesou.