Popularita koloběžek a elektrokoloběžek v Česku narůstá. S častějším výskytem tohoto specifického dopravního prostředku v dopravě však vyvstává i řada otázek, které souvisejí zejména s potřebou regulace a stanovení jasných pravidel pro uživatele těchto vozítek i další účastníky silničního provozu. Nutnost zamezit zvyšování počtu dopravních nehod reflektují i poslanci, kteří už pracují na novém zákoně. Na všemožná rizika navíc upozorňují i některé osvětové kampaně – speciálně se této problematice věnuje projekt Nejsme z plechu (www.nejsmezplechu.cz), který je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
I když nám to může připadat zvláštní, mezi cyklisty se počítají i uživatelé koloběžek a e-koloběžek. Z tohoto zařazení pro koloběžkáře vyplívají povinnosti, o kterých však často nemají ani tušení.
Ještě před pár lety totiž šlo o ojedinělý úkaz a elektrokoloběžka byla vnímána jako vymoženost sloužící turistům. Dnes se lidé musí naopak vyhýbat zaparkovaným i pohozeným sdíleným koloběžkám a mít se na pozoru před neohleduplnými jedinci, kteří se často řítí po chodnících rychlostí dosahující 25 km/h.
Zejména v nočních hodinách je jízda na vypůjčené elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu vítanou zábavou. Co bylo dříve ekologickým příslibem do budoucna, teď způsobuje vrásky na čele mnohým občanům. Proto vznikla potřeba lepšího zákonného ošetření, které se momentálně připravuje v Poslanecké sněmovně.
Na tato úskalí reaguje i kampaň s názvem Nejsme z plechu. Kromě toho, že upozorňuje na nejčastější chyby, či jak se vyvarovat problémům a nehodám na cestách, upozorňuje i na potřebu změny legislativy a vyčlenění koloběžek a e-koloběžek do samostatné jasně regulované kategorie.
Elektrokoloběžka není kolo ani moped
Elektrické koloběžky a jejich provozovatelé působí mnohé potíže i proto, že tento trend až doposud neustále rostl a rozpínal se bez jakékoli vnější snahy ho brzdit či regulovat. Koloběžky sice legislativně spadají do stejné kategorie jako kola, v praxi to tak ale mnohdy nevypadá. Odložené elektrokoloběžky překáží na chodnících, jezdci nepoužívají ochranné vybavení.
„Koloběžky jsou dnes už zcela běžným dopravním prostředkem, stejně jako třeba kola. Zatímco na kole jsme si ale už zvykli nosit ochranné prvky, u koloběžek jako bychom na bezpečnost zapomínali. Zejména moderní elektrokoloběžky ale často dosahují rychlostí srovnatelných s běžnými koly, někdy dokonce i vyšších. Jet na elektrokoloběžce bez přilby je tak nesmyslný hazard nejen se zdravím, ale často bohužel i se životem,“ uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Navíc má většina volně dostupných strojů výkon vyšší než předepsaných 250 W. S dodatečně přidaným motorem může mít elektrokoloběžka výkon dosahující hodnoty až 1000 W. Díky tomu se tak de facto elektrokoloběžka stává mopedem. V takovém případě by měl každý řidič koloběžky vlastnit řidičské oprávnění, platit povinné ručení a pravidelně navštěvovat STK.
Elektrické koloběžky se ale i tak prohání po chodníku a vzhledem ke svému výkonu a dosažitelné rychlosti představují podstatný zdroj nebezpečí.
S růstem zájmu o elektrokoloběžky roste i počet nehod
Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo výsledky svého šetření, kde uvádí data o počtu nehod, v nichž figurovaly elektrokoloběžky. Letos bylo do konce října zaznamenáno 219 nehod. Ve srovnání s loňským rokem se jedná o alarmující číslo, neboť za celý rok 2021 došlo celkem ke 148 nehodám.
Nejedná se pouze o lehké odřeniny či zlomeniny. Časté jsou i úrazy hlavy, které mohou mít fatální následky. Nejnovější případ byl zaznamenán o víkendu v Rakovníku. Osmapadesátiletý muž spadl z elektrokoloběžky, hlavou narazil do obrubníku a byl na místě mrtvý.