V anonymním světě internetu není takový problém psát nenávistné komentáře neboli hejty. Své o tom dobře vědí i známí hudebníci Ben Cristovao a NobodyListen. Proto se zelený srdíčkem pod komentáři na sociálních sítích zapojili do kampaně I love you hater společnosti Sprite.
"Hejty se buď týkají mojí rasy, nebo toho, co dělám, anebo toho, v co věřím a co propaguji. Vlastně nejvíc hejtů v současné době sklízím, když se lidem snažím vysvětlit, co je špatného na tom jíst určité věci. Třeba maso, protože to není žádná sranda ho v dnešní době jíst. Sem se nyní přesouvá ta negace," vyjmenovává projevy nenávisti směřované na svou osobu Ben.
I když se to neposlouchá dobře, nenávist je bytostně lidským projevem. Podle mezinárodní organizace Council on Foreign Relations má násilí přisuzované on-line nenávistným projevům celosvětově vzestupnou tendenci. "Nenávist zde byla vždy a často i hýbala dějinami, jen se mění způsoby jejího projevu," vysvetluje klinický psycholog Radek Ptáček a pokračuje: "Zlo a nenávist milují anonymitu, je to pro ně živná půda. V dosavadní historii lidé museli většinou nenávist projevovat více či méně osobně. Nikdy zde nebylo tolik zcela anonymního prostoru jako na internetu."
Hejty pro mě nejsou důležité
Ukázat, jak se s hejtry vypořádávají slavní, ale i obyčejní lidé se rozhodla globální kampaň I Love You Hater značky Sprite. Protagonisté v kampani přibližují, jaké to je být vtažen do světa hejtrů, ať už z důvodu svého úspěchu, vzhledu, životního stylu či původu.
Mezi osobnostmi, které v rámci této kampaně otevřeně mluví o své zkušenosti s hejty, je i Jakub Strach neboli NobodyListen, pětadvacetiletý hudební producent a DJ. "Musím se přiznat, že je sleduji víc, než bych měl. Ani za těch deset let, co se pohybuji v hudební branži, nejsem schopný se přes to přenést," přiznává NobodyListen.
Daří se mu s tím ale bojovat. "Dříve jsem na hejty odpovídal, ale z toho nevzešlo nikdy nic dobrého, ať už jsem psal veřejně, nebo soukromě. I když jsem se snažil vystupovat chytře, nad věcí, vtipně, rozumně, tak ti lidé to nechtějí slyšet, nejsou na to zvědaví, oni nechtějí slyšet žádné argumenty. Diskuse s nimi nemá konce. Často píšou o věcech, o kterých nic nevědí, nerozumějí jim a chybu nikdy nepřiznají," popisuje svou zkušenost úspěšný český hudební producent.
Kampaň Sprite přináší ještě jednu důležitou zprávu: Jelikož hejtování plodí jen další hejtování, cestou je bojovat proti nenávisti láskou. Odtud pochází slogan kampaně I love you hater a také hashtag #iloveyouhater uváděný jako reakce na hejt společně se zeleným srdíčkem. A i proto kampaň provází melodie „All you need is love”.