Gucci, Louis Vuitton, Burberry a další představují miliardový byznys, na kterém se podílejí tisíce kreativních mozků jak na straně tvorby, tak prodeje. A přesto se značkám povede tu a tam šlápnout vedle.
Časy, kdy sklízel kritiku jen sexizmus, jsou dávno pryč. Dnes se módní průmysl boří s obviněními, že podporuje daleko víc stereotypů, oslavuje zavrženíhodné figury, nebo bere na lehkou míru sebevraždy.
Fotogalerie
Je to někdy patrně ten pověstný tanec na ostří nože a zejména v online světě nikdy nemůžete vědět, odkud přiletí odsuzující rána a vyvolá poprask.
Opatrně s barvou
V Gucci to pro podzimní sezonu mysleli dobře - rolák se dal vyhrnout tak, že zakrýval a zároveň zahříval dolní část tváře. Jenže tam má otvor, kolem kterého byly masivní rudé rty.
Nějakou dobu to procházelo bez povšimnutí a kousek za 890 dolarů (20 000 korun) byl dávno v prodeji, když se počátkem loňského roku roka strhla internetová bouře, že prý připomíná karikaturu černošské tváře a to je neuctivé.
Firma stáhla rolák z prodeje a omluvila se, i když na její obranu vystoupila třeba Naomi Campbell a kreativní ředitel značky Alessandro Michele vysvětloval, že v tom nebyl zlý úmysl, ale inspirace performerem Leighem Bowerym, který používal výrazný make-up.
Navíc právě Micheleho rozhodně nemožno podezřívat z rasizmu, protože po jeho nástupu v roce 2015 se značka Gucci pustila na fashion eventech a v reklamě jako takové do výrazné multikulturní rozmanitosti.
Škola identity
Společnost jako jeden z důsledků kauzy přijala Kimberly Jenkins, která přednáší o módě a rase na Parsons School of Design, aby zaměstnance vzdělávala v tom, jakou roli sehrává rasa ve vnímaní identity, krásy a vnitřní lidské hodnoty.
Možná teď chytré hlavy v Gucci zvažují, jestli by se rolák nedal použít místo nošení roušky. Jen aby nezapomněli, že raději bez obrázků a otvorů.