Nová studie Východoanglické univerzity se zaměřila na to, proč se některé děti učí nová slova pomaleji. Zajímavé je, že to souvisí s tím, jak rychle se dívají na svět kolem sebe a kolik pozornosti mu věnují.
Děti se nová slova učí i tím, že si je spojí s určitými předměty. Třeba se jim řekne kachnička a pak se jim i kachnička ukáže. Ne všechny děti se učí nová slova stejně rychle. Východoanglická univerzita, která sídlí v britském Norfolku, zveřejnila na svém webu informace o studii zaměřené na to, proč se některé děti učí nová slova pomaleji.
Jak se děti učí nová slova
„Přibližně ve dvou letech se děti začínají rychleji rozhodovat, co nové slovo znamená. Domníváme se, že je to proto, že mnoho z prvních slov, které se děti učí, jsou názvy pro sady věcí s podobným tvarem – koule jsou kulaté, kelímky mají tvar poháru," vysvětluje Larissa Samuelson z Východoanglické univerzity.
Děti se naučí, že když uslyší nové slovo, lze tímto pojmem s největší pravděpodobností nazvat i jiné předměty, které mají stejný tvar. To jim pomáhá rychle se učit nová slova, neboť mají hned představu, co znamenají. Jenže mohou existovat rozdíly ve způsobu, jakým se děti, které bojují s jazykem, učí nová slova a chápou, co znamenají.
Tým vědců zkoumal, jak se 66 dětí ve věku od 17 do 31 měsíců učí nová slova v jednoduché hře. Ukázali jim nové předměty z hlíny, sádry, polystyrenu či příze. Vědci pak dětem řekli názvy nových objektů a zeptali se jich, jaké další věci lze také nazývat tímto jménem. A natáčeli, kam se děti po celou dobu úkolu dívaly.
Jak dětem pomoct s učením nových slov
„Víme, že když dospělí a děti slyší slovo, které znají, dívají se na věci kolem sebe, které odpovídají těmto slovům. Chtěli jsme zjistit, jestli se to liší podle toho, kolik slov znají,“ řekla Larissa Samuelson. Její tým analyzoval, kam se děti dívaly předtím a poté, co jim byl předložen nový předmět.
Děti, které umí říct víc slov, se rychle podívaly na předměty, které měly stejný tvar jako pojmenovaný předmět. Děti, které znaly méně slov, se sice podívaly na dané předměty, ale zabralo jim to víc času.
Už předchozí výzkumy ukázaly, že děti s vývojovou poruchou jazyka nevěnují při učení nových slov pozornost stejným věcem jako děti s běžným jazykovým vývojem. Podle Larissy Samuelson lze u dětí podpořit učení nových slovíček tím, že jim pomůžeme naučit se, čemu mají věnovat pozornost, když slyší nové slovo.
Zdroje informací:
Uea.ac.uk: Research shows why some children may be slower to learn words
Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov: Vocabulary and automatic attention: The relation between novel words and gaze dynamics in noun generalization