Jde, samozřejmě, jenom o jednu stránku moderních technologií. Nelze to brát jako doporučení, že děti můžou trávit celý den online. Jen se povedlo vyvrátit teorii, podle které se kvůli chytrým telefonům mladá generace nedokáže bavit mezi sebou, jako jejich rodiče za starých dobrých časů.
Na jedné straně má kritika hraní s chytrým telefonem nebo tabletem logiku. Čím méně času děti tráví sociálními kontakty, tím méně sociálních dovedností by si měli vytvořit. Není totiž nezvyklé vidět je sedět pohromadě u jednoho stolu třeba ve fastfoodu, každé má před sebou telefon a nevšímají si jedno druhého.
Fotogalerie
Existuje také mnoho studií poukazujících na to, že čas strávený s chytrým zařízením má negativní vliv na duševní zdraví. Ale v jednom ohledu není potřeba mít obavy. Tím jsou právě sociální dovednosti.
Narozeni před Facebookem
Nová studie Kids These Days: Are Face-to-Face Social Skills among American Children Declining? (Děti dneška: Klesají mezi americkými dětmi schopnosti komunikovat tváří v tvář?), publikovaná v American Journal of Sociology, vycházela z údajů dvou rozsáhlých skupin. První zahrnovala asi 19 000 dětí, které začaly chodit do mateřské školy v roce 1998, ve druhé bylo 13 400 dětí, které nastoupily do mateřské školy v roce 2010. Rozdělení souvisí s příchodem nových technologií: rok 1998 byl šest let před Facebookem a v roce 2010 byl představen první iPad.
Průběžně pak byly sbírány údaje jak od rodičů, tak od vychovatelů a učitelů z prvního stupně. Jedni i druzí vnímali sociální dovednosti všech skupin jako rovnocenné. Učitelé dokonce hodnotili jako lepší mezilidské vztahy a sebekontrolu u dětí narozených po roce 2010.
Jak to tedy je?
Dlouho se mluví o tom, že čas strávený s chytrým telefonem nebo tabletem snižuje schopnost dítěte naučit se sociálním dovednostem. Studie však zjistila, že děti, které takto trávily nejvíc času, si stále rozvíjely sociální dovednosti, podobně jako děti na opačné straně časového spektra.
Jedinou výjimkou byly děti, které chodily na sociální sítě a hrály si online mnohokrát denně. Ty měly sociální dovednosti o něco nižší.
Je jen málo důkazů, že čas strávený na obrazovkách poškozuje většině dětí sociální dovednosti. Musí vědět, jak komunikovat e-mailem, na Facebooku a Twitteru, ale také tváří v tvář. Takže vlastně komunikují a rozvíjejí se víc.
Tráví vaše děti spoustu času s tabletem nebo telefonem? Na to, co je může čekat, se podívejte do GALERIE:
Fotogalerie
Zdroj: psychologytoday.com