Veliká, Dámský gambit a Letuška jsou seriály, díky kterým byl loňský útlum kin o poznání snesitelnější. Pojďme se podívat na to, proč stojí za pozornost.
Momentálně to vypadá, že kina se v lepším případě rozběhnou až ve druhé polovině roku. Streamovací služby jako Netflix a HBO zatím nezahálejí s přísunem seriálů, které si stylem a hereckými výkony s kiny v ničem nezadají. Díky delší stopáži můžou navíc lépe pracovat s vývojem postav. A, co je možná ještě důležitější, věnují velkou pozornost ženám. To na velkém plátně pořád není pravidlem.
Šachové šílenství
Patrně nejslavnějším loňským seriálem Netflixu byl Dámský gambit s Anyou Taylor-Joy v roli opravdu existující geniální šachistky Beth Harmon, která válčí nejen na černo-bílých políčkách, ale také s vlastními démony. Druhá zmiňovaná rovina se ale později z děje bohužel vytrácí a se slibně nakousnutým šílenstvím, které je ukázáno v jejích dětských letech, už scénáristé nepracují.
Tyto drobnosti ale bohatě vyvažuje nejen estetická stránka seriálu s precizní výpravou evokující 50. a 60. léta minulého století, ale také fakt, že se tady šach nehraje jenom pro efekt. Jde o skutečné partie, jež sehrála Beth na své cestě za titulem nejlepší šachistky své doby. Pokud se na Dámského gambita budete koukat se šachovými fanoušky, trošku se to natáhne, neboť neustále pauzování a rozebírání jednotlivých tahů je na hodně dlouho.
Jako průvodní jev úspěchu seriálu můžeme zmínit fakt, že na podzim se ve velkém začaly prodávat šachovnice a do tajů hry se ponořili i lidé, kteří dříve skončili u dámy.
Žena v nesnázích
Cassandra Bowden (Kaley Cuoco) pracuje jako letuška a zaměstnání, kvůli kterému cestuje po celém světě, je výtečným doprovodem jejího charakteru – nestálá mladá žena totiž odmítá dospívání, závazky a abstinenci v mnoha oblastech. Když už se jednou zdá, že potkala toho pravého, po vášnivé noci se probouzí vedle jeho zkrvavené mrtvoly. Potíž je nejen v tom, že jde o hotel v Thajsku, kde se policie s nikým nemazlí, ale Cassandra má okno velikosti letištní ranveje.
Pokud jste Kaley Cuoco znali zejména jako Penny ze seriálu Teorie velkého tresku, tady ukáže, že zvládá víc než jen okouzlující komediální polohu. Její postava je totiž alkoholička se vším všudy, co se neprojevuje jenom nezřízeným pitím, ale také duševními potížemi.
I Letuška z dílny HBO je stylově natočený seriál oplývající až reklamními záběry exotických destinací a tanečních klubů, ale také ručně točenými sekvencemi, které umožňují proniknout pod kůži hlavní hrdinky. A navíc, postupné odhalování toho, co se oné osudové noci stalo, plus fakt, že hlavní postava je v nesnázích a na útěku, i když neví před kým a někdy i proč, je skvělá pocta mistru Hitchcockovi. Přestože byla hlavní dějová linie uspokojivě vyřešena, chystá se druhá série.
Ambiciózní Kateřina
Seriál Veliká, který má také v nabídce HBO GO, mapuje příběh Kateřiny Veliké, jenž ve druhé polovině 18. století vládla Rusku a dokonce natolik dobře, že se jí povedlo zemi pozvednout, zasadit do ní a hlavně nechat vzklíčit moderní evropské ideje.
Britsko-australská koprodukce už v úvodních titulcích upozorňuje na to, že tato verze historie nemusí být úplně věrná, ale základní body vzestupu velké ženy jsou dodrženy. Vzdělaná Kateřina na lehce zaostalém ruském dvoře trpí a na místní poměry působí neohrabaně. A díky této volnosti se do dramatického příběhu povedlo vsunout i spoustu neuvěřitelně ironických situací, které ale nejsou samoúčelné, nýbrž vycházejí z charakterů postav a děje samotného.
Má to snad jenom jednu vadu. Byť je Elle Faning v hlavní roli neuvěřitelně přesvědčivá, seriál si pro sebe krade její manžel v podání Nicolase Houlta. Každá scéna, v níž se třeba jen mihne, skončí v režii jeho neodolatelně tupého a zhýralého Petra III., který nikdy nedospěl a nevzpamatoval se z vyrůstání ve stínu úspěšných rodičů. Také seriál Veliká bude mít další sérii, snad dorazí brzo.