Eva Green se nedá zaškatulkovat jen tak lehce, na plátně předvedla nahotu a svaly, ale také emoce a něhu. A říká o sobě, že je upír.
V její filmografii najdeme velká jména jako Bernardo Bertolucci, Tim Burton nebo Ridley Scott. Hrála také bondgirl, ale ne tu klasickou v bikinách, která podlehne šarmu slavného agenta.
Fotogalerie
Byla to totiž její Vesper Lynd, která vtiskla život stroji na zabíjení v podání Daniela Craiga. Pokud Eva něco neumí, tak je to hrát jenom pro efekt.
Eva mezi Egyptem a filmem
Byla to tichá a citlivá dívka, dokonce natolik, že když rodičům oznámila přání stát se herečkou, matka se zděsila, jaké škody to na její duši může napáchat. Vhodnější by možná bylo stát se egyptoložkou, co bylo její přání v sedmi letech. Jenže to je dávno pryč. Teď bylo Evě Gaëlle Green, jak zní celé její jméno, čtrnáct a prošla něčím, co by se dalo nazvat iniciací.
Viděla totiž Isabelle Adjani v snímku Příběh Adély H. (1975) slavného francouzského režiséra Françoise Truffauta a hned věděla, že i ona se musí stát herečkou. Přehodila studijní výhybku na herecké kurzy a to už i doma pochopili, že to myslí vážně, takže dceru v jejím novém směřování podporovali.
Už tehdy bylo patrné, že z ní nebude tuctová herečka. „Vždy jsem si vybírala opravdu špatné charaktery, protože to je skvělý způsob, jak se vypořádat s emocemi, které vás obklopují každý den," vzpomíná na své divadelní začátky Eva. A aby toho nebylo málo, svůj filmový debut si odbyla v Snílcích (2003) Bernarda Bertolucciho, milostném dopisu Paříži v roce 1968, kdy na pozadí hořících barikád vzniká zvláštní trojúhelník mezi bratrem, sestrou a americkým studentem. Je to intimní a hodně se pracuje s nahotou, především tělem tehdy třiadvacetileté Evy Green.
Snění v Hollywoodu
Snílci byli trochu problém, tedy problém patrně pro všechny, kromě Evy. Její agent a rodiče jí roli vymlouval s poukazováním na osud herečky Marie Schneider. Ta si totiž jako devatenáctiletá zahrála v dalším Bertolucciho sexuálně odvážném snímku Poslední tango v Paříži (1972). Schneider těžce nesla scénu znásilnění a následná publicita ji dohnala k alkoholu, drogám a to se podepsalo i na jejím duševním zdraví.
„Ve skutečném životě jsem velmi zdrženlivá,“ řekla Green krátce po premiéře pro magazín Rolling Stone. „Ale když vás Bertolucci požádá o natočení filmu, udělejte to. Nahota je jen dalším kostýmem."
Eva Green tvrdí, že díky režisérově péči prošla natáčením Snílků bez újmy a víc jí vadilo, že pro americké uvedení byla vystřižena přibližně minuta, která byla pro tamější trh moc explicitní. Nicméně tohle byl film, který herečce přinesl uznání i na druhé straně Atlantiku a vetřela se do hledáčku hollywoodských producentů. Roli jeruzalémské královny Sibylly v Království nebeského (2005) režiséra Ridleyho Scotta dostala týden před natáčením, ale rychle se zorientovala i ve velké produkci plné hvězd jako Liam Neeson, Jeremy Irons nebo Orlando Bloom.
A od toho byl už jenom krůček k nové verzi Jamese Bonda, kterého si ve snímku Casino Royale (2006) zahrál prakticky neznámý Daniel Craig.
Osudová Eva
Craigův Bond byl nelítostný stroj na zabíjení, který ženy považoval jenom za krátkodobé zpestření života. Pak mu do cesty vešla Vesper Lynd, která měla silný osobní příběh, hloubku a vlastně ona jako jediná Bonda skutečně zlomila, takže z něj udělala to, čím je dnes. Ukázala mu, že v životě jsou důležité věci, nad kterými předtím moc neuvažoval, ale stojí za ně žít. A někdy také zemřít. Tohle nemůže zahrát někdo, kdo jen dobře vypadá v bikinách. I díky tomu vlastně Eva kývla na nabízenou roli.
Casino Royale uvedlo Evu ve velkém stylu do Hollywoodu, ale ona mu od té doby tak trochu úspěšně čelí. Tu si natočí něco ryze popkornového s Timem Burtonem (Temné stíny, Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, Dumbo), tam si odskočí do Evropy na maďarsko-německé oidipovské drama Lůno (2010). Hollywood vlastně nemá moc ráda kvůli tomu, jakou moc tam mají studia, proto vždy dává přednost scénáři a práci se zajímavými tvůrci.
Ukrývání za masku
Podle vlastních slov připadá lidem jako příliš chladná a odtažitá. „Udržuji si odstup a to je asi důvod, proč mě to tolik táhne k herectví. Umožňuje mi nosit masku," tvrdí Green, která po práci nejraději tráví volný čas doma a vyhýbá se společnosti. Působí navenek tajemně, chladně a jaksi neuchopitelně, člověk neví, co by od ní měl čekat.
S nadsázkou o sobě říká, že je upír. A to, že denně používá krém na opalování s vysokým faktorem, který má i pod líčením na natáčení, připisuje své jemné pokožce...
V roce 2005 si pro Rolling Stone posteskla, že začít kariéru s Bertoluccim a Scottem je velice těžké a už je rozmazlená. „Kdo ví, možná za deset let přestanu hrát a budu žít na zámku v Irsku se smečkou psů," dodává Green. Naštěstí se tato slova nevyplnila. Nedávno měla premiéru její britská mysteriózní minisérie The Luminaries a koncem července by do českých kin mělo dorazit francouzské psychologické sci-fi Proxima, v němž si zahrála matku, jenž se připravuje na vesmírnou misi, zatímco vychovává sedmiletou dceru, kterou nechce opustit.
Na nejzajímavější filmy Evy Green se můžete podívat do GALERIE:
Fotogalerie
Zdroje: Rolling Stone, theguardian.com