Figurky obézních žen patří mezi nejstarší umělecké památky historie. Nyní dostávají jejich oblé křivky úplně nové vysvětlení.
Nemají tvář. Jedna z teorií zní, že její zobrazení mohlo být pro staré umělce tabu, protože bere duši. Co ubrali na obličeji, to ale přidali na zbytku těla: velká prsa, masivní hýždě, stehna, boky a břicho.
Příběh pravěké venuše
Stylizovaná vyobrazení žen z mladého paleolitu se trochu paradoxně nazývají venuše, co odkazuje na vysokou a štíhlou římskou bohyni krásy. Archeologové jich našli několik stovek a jedna světově proslulá pochází i z našich zemí - Vestonická venuše. Ta je také nejstarší keramickou soškou historie.
Pokud jde o tvary venuší, dlouho se mělo za to, že jsou to symboly krásy, sexuality, plodnosti a mateřství. Jenže někteří vědci si všimli, že sošky nabízejí také velmi realistické zobrazení toho, jak vypadá lidská obezita, včetně tukových záhybů. To lze vidět na úvodní fotografii Willendorfské venuše.
Jak to ale jde dohromady s životem lidí, kteří se před 30 000 lety nemohli stěžovat na nedostatek pohybu a nadbytek jídla? Překvapivě dost dobře.
Nadváha dává naději
„Jedny z nejranějších uměleckých artefaktů na světě jsou tyto záhadné figurky žen s nadváhou z doby lovců a sběračů. A tehdy byste vůbec neočekávali obezitu,“ říká Richard Johnson z University of Colorado. Přehnaně stylizované postavy figurek podle něj nepředstavují v první řadě symbol sexuality nebo mateřství, ale něco mnohem prozaičtějšího - přežití.
Johnson a jeho kolegové na toto téma publikovali v periodiku Obesity studii s všeříkajícím názvem Paleolitické figurky žen s obezitou mohou představovat symboly přežití klimatických změn.
Vědci analyzovali desítky figurek s obézními rysy z různých období a měřili poměr soch od pasu k boku a od pasu k rameni. Když tato měření porovnali s místy, kde byly sochy nalezeny, a s ohledem na vzdálenosti od tehdejších ledovců, přišli na zajímavé spojení. Spousta figurek byla vytesána během extrémní změny, poslední doby ledové, kdy teploty klesly a ledovce se rozšířily do mnoha částí světa. Tyto podmínky vedly k nutričnímu stresu a redukci populace.
Nový ideál
„Figurky jsou méně obézní, když se zvyšuje vzdálenost jejich tvůrců od ledovců. Jinak řečeno: proporce těla byly největší, když ledovce postupovaly, zatímco obezita klesala, když se podnebí oteplilo a ledovce ustoupily,“ píše se ve studii. Venuše tak představují symbol přežití tváří v tvář neutuchající zimě, jejich větší a tučnější těla totiž lépe odolávala drsným a mrazivým podmínkám.
Studie ale úplně nezavrhuje předchozí teorie, obézní ženy během chladného období lépe zvládaly těhotenství a kojení. Figurka tak mohla představovat ideální podobu ženy, která je zdravější a takové bude i její dítě. A oba díky tomu mají lepší šanci na přežití.
Zdroje: onlinelibrary.wiley.com, sciencealert.com